Zastanawiasz się, czym jest i jakie korzyści daje dziecku i rodzicowi trening zastępowania agresji? Ten specjalny program pomocy dzieciom nieradzącym sobie z emocjami i własnym zachowaniem został opracowany z myślą  o zapobieganiu agresji oraz nauczeniu dzieci konstruktywnych zachowań, tak, aby lepiej mogły funkcjonować w szkole i w domu. Zobacz, na czym polega trening zastępowania agresji i wiedz, że trudne zachowania da się zmienić.
Czym jest trening zastępowania agresji?
Trening zastępowania agresji ART został opracowany przez Arnolda Goldsteina, ma na celu pomóc dzieciom i młodzieży nauczyć się akceptowalnych sposobów wyrażania trudnych emocji, zapobiegać przemocy oraz uczyć różnych umiejętności społecznych, które pomagają rozwiązywać problemy dnia codziennego bez uciekania się do przemocy.
Trening zastępowania agresji bazuje na technikach poznawczo-behawioralnych, uczestnicy pracują na swoich doświadczeniach oraz uczą się nowych, konstruktywnych zachowań, które mają praktykować w codziennym życiu.
Trening składa się z trzech modułów: treningu umiejętności społecznych, gdzie uczestnicy uczą się 50 umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Umiejętności podzielone są na 6 grup. Kolejną częścią jest trening kontroli złości, który pomaga zrozumieć co można, a czego nie należy robić w sytuacji prowokacji, konfliktu czy innej sytuacji trudnej. W trakcie tego modułu dzieci uczą się konstruktywnych sposobów wyrażania złości oraz konsekwencji danego zachowania. W pracy ze złością wykorzystuje się techniki odgrywania scenek, modelowania prawidłowych zachowań, analizę poznawczą oraz praktykowanie nowych sposobów na co dzień i dzielenie się wrażeniami z uczestnikami w trakcie spotkań.
Ostatnim modułem treningu zastępowania agresji jest trening wnioskowania moralnego, ta część pomaga uczestnikowi spojrzeć na konkretną sytuację w inny sposób, uczy perspektywy drugiej osoby, co pomaga zatrzymać agresję.
Korzyści płynące z treningu zastępowania agresji
Dziecko, które uczęszcza na zajęcia z treningu zastępowania agresji odnosi szereg realnych korzyści, ponieważ w bezpiecznej atmosferze uczy się umiejętności, które pozwolą mu lepiej funkcjonować w środowisku społecznym: w domu, przedszkolu czy szkole. Nowe umiejętności pozwolą mu na inne zachowanie w chwili złości i gniewu, prowokacji przez inną osobę, czy poczucia niesprawiedliwości. Zamiast agresji, dziecko będzie mogło zastosować konstruktywne zachowania, które pozwolą mu uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji takich jak kary, niechęć nauczycieli czy rówieśników oraz społecznego odrzucenia.
Niewątpliwą korzyścią jest wyciszenie, które daje znalezienie nowych sposobów na odreagowanie nagromadzonej frustracji oraz zrozumienie postępowania innych. Rozszerzenie perspektywy, pokazanie motywów i wartości pomaga poradzić sobie z trudnymi emocjami. Dzieci, które chodzą na zajęcia z treningu zastępowania agresji stopniowo bardzo się zmieniają, można zauważyć w szkole lub w domu próby kontroli emocji w sytuacjach, kiedy wcześniej miały wybuchy złości. Zamiast atakiem dziecko zaczyna reagować wycofaniem z sytuacji konfliktowej, podejmuje dialog, próbę łagodnego rozwiązania sporu.
Dla rodziców zmiana zachowania dziecka to ogromna ulga, bark telefonów z przedszkola czy szkoły, niezadowolenia rodziców innych dzieci oraz zmniejszenie własnej frustracji. Nowe umiejętności dziecka to lepsze funkcjonowanie całej rodziny oraz grupy przedszkolnej czy szkolnej.
Bibliografia:
Pawliczuk W., Łobodda K, Nowińska A. Trening Zastępowania Agresji: opis metody, jej skuteczność oraz zastosowanie w praktyce oddziału psychiatrii dzieci i młodzieży. Psychiatria, Psychologia Kliniczna , 2015, 15 (1), p. 33-37